Premiera nove slovenske komorne opere Heloiza (in Abelard)
Komorna opera Heloiza (in Abelard) bo premierno uprizorjena 14. januarja na odru Kosovelove dvorane v Cankarjevem domu. Foto: Cankarjev dom
Komorna opera Heloiza (in Abelard) bo premierno uprizorjena 14. januarja na odru Kosovelove dvorane v Cankarjevem domu. Foto: Cankarjev dom

Operna novost osvetljuje življenje srednjeveškega francoskega sholastičnega filozofa, učitelja, teologa, skladatelja in pesnika Petra Abelarda (1079–1142) in njegove življenjske sopotnice, sicer nune, filozofinje, pisateljice, učenjakinje in opatinje Héloise d'Argenteuil (ok. 1098—1164).

Pred nami je opera o demonični ljubezni, ki jo vzdrži samo ženska.

Milan Dekleva

Operna enodejanka z ducatom prizorov
Opera o srednjeveškem filozofu Abelardu je enodejanka, sestavljena iz 12 samostojnih prizorov. Prvi in zadnji prizor sta okvir osrednji zgodbi ter izstopata iz zgodovinskega konteksta, v katerem se razvije osrednja zgodba naslovnih likov. V osrednji zgodbi nastopijo štirje akterji s štirimi različnimi kombinacijami ženskega in moškega principa.

Njuno zgodbo v komorni operi, naslovljeni Heloiza (in Abelard), oživijo sopranistka Katja Konvalinka (Heloiza), tenorist Edvard Strah (Abelard), baritonist Darko Vidic (Sv. Bernard) in basbaritonist Janko Volčanšek (Peter Častitljivi). Ob njih nastopa še Komorni ansambel Slovenskega komornega glasbenega gledališča. Delo je nastalo v koprodukciji Slovenskega komornega glasbenega gledališča in Cankarjevega doma.

Med čustvi in racionalnim odnosom do sveta
Abelard je v svojih delih zaslovel s konceptualističnim in etičnim pogledom na svet in srednjeveško družbo. V smislu konceptualizma kot poudarjanja misli in idej skozi izkušnje posameznika ter etike kot filozofske discipline, ki se ukvarja s problemom moralnega oziroma nemoralnega, je skladatelj Kopač razumel protagonistovo pojmovanje sveta ter ga zvočno posredoval v sodobni minimalistični operni obliki današnjemu času in družbi, piše v napovedi.

Opus skladatelja Petra Kopača (1949) sega predvsem na področje komorne in solistične glasbe, zadnjih nekaj let ustvarja tudi za simfonični orkester. Na svoji ustvarjalni poti išče nove izrazne možnosti, a z že preizkušenim asketsko izbranim zvočnim materialom od pentatonike, kromatične in celotonske lestvice do arhaičnih modusov in z modificiranimi ustaljenimi oblikami, kot je sonatna ali pa variacijska. Foto: Cankarjev dom
Opus skladatelja Petra Kopača (1949) sega predvsem na področje komorne in solistične glasbe, zadnjih nekaj let ustvarja tudi za simfonični orkester. Na svoji ustvarjalni poti išče nove izrazne možnosti, a z že preizkušenim asketsko izbranim zvočnim materialom od pentatonike, kromatične in celotonske lestvice do arhaičnih modusov in z modificiranimi ustaljenimi oblikami, kot je sonatna ali pa variacijska. Foto: Cankarjev dom

Abelard neomajno verjame v to, da je treba stvari najprej razumeti. Ne glede na njegovo javno prepoznavnost in slavo pa se zdi, da je manj uspešen pri spoznavanju in sprejemanju samega sebe. Ko spozna Heloizo, se zaljubi vanjo, a se je hkrati boji. Tudi v ljubezni do Heloize ostaja razumski in prizemljen, pravzaprav zanika svoja čustva in z njimi ne želi imeti opravka.

Skočiti v temni tolmun resnice ali ne
Filozof se namreč boji, da bi postavil pod vprašaj svoj racionalni odnos do sveta, to pa bi lahko ogrozilo njegov poklicni uspeh. Abelard zato Heloizo rajši zataji in se zapre v samostan. Posveti se pisanju in filozofskemu razglabljanju o človeku, ne da bi spoznal in sprejel vse dele svoje notranjosti.

Z besedami Milana Dekleve: "Abelard klecne: zaradi moške nečimrnosti, želje po uspehu in slavi, pa tudi zaradi strahu. Strahu, ker se pri iskanju Boga zanese na moč razuma in si ne drzne skočiti v temni tolmun resnice. Resnice, ki mu jo Heloiza ponuja s predanostjo telesa in duše, utelešene duše."

Nagradna igra

Za sodelovanje v nagradni igri ste odgovarjali na naslednje vprašanje: Kateri filozofski smeri je bil zapisan Peter Abelard?

Splošna pravila sodelovanja lahko preberete tukaj.

NAGRADNA IGRA JE ZAKLJUČENA.