Namig, Dars vzdržuje kar 625 kilometrov avtocest in hitrih cest. Če k temu dodamo še priključke, razcepe in nekatere druge ceste potem pod njihov nadzor in vzdrževanje sodi več kot 700 kilometrov cest. Koliko lesenih kolov torej imajo? Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Namig, Dars vzdržuje kar 625 kilometrov avtocest in hitrih cest. Če k temu dodamo še priključke, razcepe in nekatere druge ceste potem pod njihov nadzor in vzdrževanje sodi več kot 700 kilometrov cest. Koliko lesenih kolov torej imajo? Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Riddle: ID: KpGmQ2cw

Pred vami je najbolj avtomobilnostni kviz v Sloveniji! Vsak teden bomo za vas pripravili eno zanimivo vprašanje. Namen kviza je razkrivati številne neznane zgodbe, ki so zaznamovale avtomobilsko zgodovino in prometno mobilnost. Na zastavljeno vprašanje vam ponujamo tri rešitve, vi pa izberite pravo. Čez teden dni bomo razkrili pravilni odgovor in osvetlili ozadje zgodbe.

Ford je poskrbel za slavno masko vozil znamke Jeep

Vprašanje preteklega tedna se je glasilo: Kdo je avtor dizajnerskega koncepta, ki je en najbolj prepoznavnih Jeepovih zaščitnih znakov – reže s sedmimi polji, ki se jih je prijelo tudi ime Jeep grill? Najkrajši odgovor je – Ford. Zgodba se vseeno nekoliko zaplete in ni tako enoznačna.

Ameriška vlada je pod močnim pritiskom širjenje vojaških konfliktov junija 1940 objavila razpis za izdelavo vojaškega večnamenskega terenskega vozila s pogonoma na vsa štiri kolesa. Da je bil takšen razpis sploh objavljen in da so bila razpisana merila postavljena zelo visoko, pa ima veliko zaslug nekaj vodilnih iz podjetja American Bantam, ki se je na koncu skupaj s tekmecema Fordom in Willys-Overlandom podalo v tekmo za pridobitev posla. V nadaljevanju so s skupnimi močmi izdelali prototip, ki ga je Willys-Overland konec leta 1940 predstavil vojaškim predstavnikom. Ti so prižgali projektu zeleno luč in legenda je bila rojena. No, ne še povsem. Jeep se je moral še izkazati na bojišču. In se je. Herojsko! Vojaških zgodb je neskončno. Vojakom postane, ob puški seveda, najzvestejši zaveznik. General George C. Marshall, načelnik štaba ameriške vojske med drugo svetovno vojno, pa ob koncu vojne izjavi, da je Jeep "največji prispevek Amerike k sodobnemu vojskovanju". Da je med vojno resnično opravil izjemno delo, govori tudi dejstvo, da je Jeep prejemnik visokega odlikovanja ameriške vojske vijoličasto srce (Purple Heart).

Pravilni odgovor na prvo vprašanje se je glasil Ford. Foto: MMC RTV SLO/Jeep
Pravilni odgovor na prvo vprašanje se je glasil Ford. Foto: MMC RTV SLO/Jeep

Tako ni presenečenje, da po vojni hitro postane eden izmed najbolj prepoznavnih simbolov zmage in osvoboditve. Willys-Overland se tako odloči z nadaljevanjem Jeepove civilne poti, za to dobi prvi v vrsti nevojaških jeepov kratico CJ (Civilian Jeep). Kot rečeno, je bil vojaški jeep v marsičem plod skupnega dela vseh treh podjetij in tako je bila, na primer, dizajnerska zasnova prednje maske Fordov prispevek. In to avtorsko zaščiten dizajn z devetimi režami. V Willys-Overlandu so očitno ravnali pragmatično in sprejeli odločitev, da osnovni dizajn spremenijo le toliko, da na civilnih jeepih ne bo več enak, bo pa zadržal bistvo. Povedano drugače, namesto devetih rež so jih naredili sedem, ki jih od takrat naprej najdemo na vseh vozilih znamke Jeep. Romantiki pravijo, da jih je sedem, ker je Jeep prvi lezel po cestah vseh sedmih celin, drugi, bolj naklonjeni peki na žaru, pravijo, da jih je sedem, ker gre za civilne jeepe, na vojaških z devetimi naj bi med vojno vojaki tudi kaj spekli, če so jih res sneli iz okvira. A o tem ni prepričljivih virov. Takih in podobnih zgodb je nešteto. Za osnovno je vsekakor treba vzeti tisto najbolj pragmatično in ekonomsko najučinkovitejšo, pa čeprav ni tako zelo romantična ali razburljiva, kot so druge.