Če imamo redno čezmerno obremenjen avtodom, se napake pokažejo veliko prej. Posledice se poznajo že po prvih 100.000 prevoženih kilometrih. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Če imamo redno čezmerno obremenjen avtodom, se napake pokažejo veliko prej. Posledice se poznajo že po prvih 100.000 prevoženih kilometrih. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Kako strokovnjaki vedo, ali je avtodom uporabljal začetnik ali izkušen avtodomar? Primož Škraba, tehnični inštruktor pri podjetju Avto Triglav, je za Avtomobilnost povedal: "Izkušeni avtodomarji se naučijo živeti s svojim avtodomom. To pomeni, da poznajo njegovo maso, velikost in zmogljivosti. Nekdo, ki je najel avtodom, pa ga uporablja tako kot svoje osebno vozilo. To pomeni, da želi po avtocesti voziti 130 km/h, varnostna razdalja ni primerna. Zato so pogosto poškodovane zavore, tudi sklopke pri ročnih menjalnikih so težava. Ko pridemo v kamp in je treba avtodom postaviti na mesto, ki po navadi ni parkirišče, se dogaja mehanska preobremenitev sklopke."

Avtodomi na avtovleki

Na Avto Triglav avtodome pogosto dobijo na avtovleki, ker torne obloge ni več, čeprav je bila sklopka do pred kratkim čisto v redu in ni kazala nobenih simptomov okvare. Škraba pravi, da je vzrok pogosto dolgotrajno manevriranje na mestu. "Ko se torna obloga segreje, razpade."
Koliko kilometrov po navadi sklopka zdrži? Sogovornik pravi, da pri zasebnih uporabnikih sklopka po navadi zdrži 250.000 kilometrov, pri avtodomih, ki so na izposojo, pa od 50 do 100.000 kilometrov. "Odvisno spet od velikosti avtodoma, večji kot je, manj zdrži."

Sploh prvi kilometri po tem zimskem obdobju so kritični. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Sploh prvi kilometri po tem zimskem obdobju so kritični. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Samodejni menjalnik je zagotovo ena izmed rešitev, ki pa za sabo prinese tudi višjo maso, okoli 40 kilogramov. Škraba pravi, da se ne sliši veliko, a je v resnici to lahko hitro preveč.

Pomembno je, da avtodom pred sezono pregledamo. To pomeni, da morajo biti zavore tehnično brezhibne, pnevmatike morajo biti pravilno napolnjene in imeti dovolj profila, napolnjeno moramo imeti tudi rezervno pnevmatiko. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pomembno je, da avtodom pred sezono pregledamo. To pomeni, da morajo biti zavore tehnično brezhibne, pnevmatike morajo biti pravilno napolnjene in imeti dovolj profila, napolnjeno moramo imeti tudi rezervno pnevmatiko. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pazite na skupno maso vozila

Poglavje, ki je v bistvu srž težav v avtodomarski panogi, je namreč visoka osnovna masa vozila. "Če začnemo od začetka. Predelovalci izberejo različico, na kateri bodo naredili avtodom. Ali gre za šasijo ali furgon, izberejo različico »light«. To pomeni lažjo šasijo, lažje dele vzmetenja in pa manjša kolesa. S tem pač pridobijo nekaj več prostora za predelavo. »Light« z vidika trdnosti ne prinaša težav." Ker je kljub temu osnovni del vozila dimenzioniran ustrezno, imamo ob nadgradnjah lahko težave z zavorami. Na primer, če namestimo večja platišča, dodamo opremo, samodejni menjalnik, vzamemo še večjo posodo za gorivo, da peljemo več goriva s seboj. Hitro lahko presežemo mejo 3500 kg.

Če avtodoma ne obremenimo pravilno, bodo tudi vozne lastnosti slabe. Pogosto ne upoštevamo, da vozimo skorajda tovornjak. Temu primeren mora biti tudi slog vožnje, ki ne sme biti tak kot v osebnem avtomobilu. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Če avtodoma ne obremenimo pravilno, bodo tudi vozne lastnosti slabe. Pogosto ne upoštevamo, da vozimo skorajda tovornjak. Temu primeren mora biti tudi slog vožnje, ki ne sme biti tak kot v osebnem avtomobilu. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

"Ni samo dodatnih 20 kilogramov pri platiščih, pa 20 pri zavorah, ampak imamo posledično tudi druge zadeve večje. To se pravi, da so tudi kolesni ležaji močnejši, imamo cel sklop, ki je drugačen," pravi strokovnjak.

Kako je s homologacijo, predelavami, tehničnimi pregledi in še čim, pa v videoreportaži iz oddaje Avtomobilnost.