"Umetnik se ob poskusu analiziranja svojega časa ne postavlja na varno razdaljo distanciranega opazovalca in tudi gledalcu ne dopušča ugodja takšne pozicije. V njegovih delih je toliko zunanjega sveta kot notranjega; zgolj na videz iz domišljije vznikle mizanscene so v resnici pogosto odraz zelo osebne izkušnje, s katero nagovarja slikar naše lastne premisleke in dileme," je zapisano v spremni besedi. Na fotografiji je slika INSOMNIA, 2022, olje na platnu, 120 x 160 cm. Foto: Arhiv umetnika

Staš Kleindienst, likovni umetnik, dobitnik letošnje nagrade Riharda Jakopiča, o katerem smo lani zapisali, da so njegove slike "ene tistih dragocenih del v umetnosti, ki premorejo preveč pripovedi, da bi jim zares lahko prišli povsem do dna", nocoj odpira novo razstavo z naslovom Slike in študije. Naslov namiguje, da "tokrat umetnik pozornost usmerja k izhodiščnemu bistvu svojega slikarstva – sliki kot taki in obenem pomenu študije, ki ga do te slike privede," je zapisala likovna kritičarka in novinarka Maja Kač v spremni besedi.

Staš Kleindienst: ŠTUDIJA (OGENJ V DRUGI DEŽELI), 2023, olje na papirju, 32 x 24 cm. Foto: Arhiv umetnika
Staš Kleindienst: ŠTUDIJA (OGENJ V DRUGI DEŽELI), 2023, olje na papirju, 32 x 24 cm. Foto: Arhiv umetnika

Poseben fokus je na razstavi namenjen študijam
Študije za Kleindiensta presegajo zgolj vmesno točko umetnikovega ustvarjalnega procesa. Pomembno odražajo slikarjevo nenehne želje po eksperimentiranju, likovnemu raziskovanju in premišljevanju tehnike. Kač dodaja, da se "v njegovih prepoznavnih družbenokritičnih krajinah nenehno odvijajo premene, ki jih, četudi so komaj opazne, umetnik potrebuje, saj z njimi nenehno izpopolnjuje in premišljuje jasno posredovanje kompleksnega sobivanja nasprotij, ki jih slika." Njegova dela bodo na ogled v Galeriji Equrna do 7. decembra.

Avtorska preobrazba žanra krajine

V spremni besedi je podrobno predstavljena tudi umetnikova posebna preobrazba žanra krajine v Kleindienstovih slikah. "Medtem ko je krajina v svojih prvih osamosvojitvenih poskusih v 16. stoletju še potrebovala vsaj drobne figure, ki so dajale vsebinsko opravičilo za slikarjevo predajanje slikanju narave, Kleindienst ta proces obrne. Zdaj že dodobra udomačeno motiviko, ki je nekoč vse bolj v napredek in tehnologijo usmerjenega človeka začela vračati k naravi, k primarnemu, s tem pa ponudila beg od naskakujoče realnosti, umetnik izkoristi za paradoksalni obrat, s katerim pokaže ravno na tisti trenutek, od katerega skuša gledalec z motrenjem krajine ubežati. Začetni občutek možnosti eskapistične pomiritve, ki ga nudi pogled na idilično krajino, ob bližini platna ustavijo drobne figure. Te bi bile še pred stoletjem ne zares pomembni pripovedovalci mitološke pripovedi, pri Kleindienstu pa so to protagonisti, ki nam v svojih anekdotah razkrivajo konkretne zablode sodobne družbe."

Sorodna novica Staš Kleindienst: Čas 20. stoletja je minil in ostale so samo še ruševine

Odločilna vloga pripada atmosferi
"Vse žari in je vredno našega opazovanja ter umetnikovega premišljevanja o tem, kar je pred njim, in o tistem, kar se skriva zadaj. Čeprav se pomemben del Kleindienstovega pripovedovanja odvija v detajlih, odločilna vloga pripada atmosferi, razpoloženju, ki ga seveda lahko interpretiramo kot odraz družbenega stanja, ampak najprej je to odsev posameznikove zavesti in njegove lastne ujetosti. Krajina pa ob tem ni kulisa, ampak aktivna soustvarjalka pripovedi in s svojo atmosferskostjo nepogrešljiva pojasnjevalka dualnega ustroja sveta," pojasnjuje kritičarka.

Dodaja, da "Kleindienstovo slikarstvo vedno odraža tudi globok poklon likovni tradiciji, ki ni nepomembna stalnica njegovega dela, saj presega splošno izpopolnjevanje lastne tehnike z oziranjem k preteklim rešitvam. Vedno novo obračanje k že pokazanemu in povedanemu je namreč obenem subtilna aluzija na človekovo ujetost v iskanje odgovorov na vprašanja, ki se kljub drugemu času in napredku v svojem jedru ne spreminjajo. Obenem pa je tudi opomnik na pomen, ki ga ima pri tem prevpraševanju umetnost sama, saj kljub temu in hkrati prav zato, ker je iskalka resnice, našemu begu vendarle ponuja uteho."

Staš Kleindienst: NOČNI ATELJE, 2022, olje na platnu, 30 x 25 cm. Foto: Arhiv umetnika
Staš Kleindienst: NOČNI ATELJE, 2022, olje na platnu, 30 x 25 cm. Foto: Arhiv umetnika

Staš Kleindienst je leta 2007 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, prav tam je leta 2009 tudi magistriral. Njegova dela so vključena v več zasebnih in javnih zbirk. Leta 2014 je prejel nagrado skupine OHO. Letos je prejel nagrado Riharda Jakopiča. Živi in dela v Vipavi. Svoje delo je predstavil na številnih samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini.

Razstava Staša Kleindiensta v Galeriji Equrna