V Kinoteki se je začel festival eksperimentalnih avdiovizualnih praks V-F-X
Sorodna novica Tomaž Grom, režiser filma Ne misli, da bo kdaj mimo: "S filmom se učim in film se uči z mano"

Film Tomaža Groma Ne misli, da bo kdaj mimo, 25. 4.–26. 1., lanski nagrajenec za najboljši film, bo nocoj z živo glasbeno izvedbo v Slovenski kinoteki odprl četrti mednarodni festival eksperimentalnih avdiovizualnih praks V-F-X Ljubljana, ki bo do sobote znova predstavil različne avtorske poetike na polju umetniškega videa in filma. "Odločitev strokovne žirije, ki je bila v nekaterih medijih označena za 'radikalno', nas navdihuje z optimizmom, saj se zdi, da nakazuje na bolj ozaveščen pogled, naklonjen razumevanju filmskih praks v vsej njihovi raznolikosti," so o Gromovem filmu zapisali organizatorji.

Šest programskih sklopov festivala raziskuje filmsko ustvarjanje doma in po svetu
V duhu performativne enkratnosti vsake filmske predstave bodo pozneje skozi različne programske segmente raziskovali razmerje med vizualno in zvočno filmsko podobo kot tudi potencial performativnih praks v povezavi z avdiovizualnimi umetniškimi izrazi, so zapisali organizatorji. Tako so festivalu priključili tradicionalni kinotečni cikel Kino-uho, posvečen živi zvočni spremljavi nemih filmov. V tem sklopu se bodo z elektronskim nastopom v živo poklonili filmom Vaska Preglja, ki je v obdobju dvajsetih let posnel impresiven opus likovno premišljenih, kompozicijsko dovršenih, temačno grotesknih in "baročno nadrealističnih" kratkih filmov. Te filme so lani digitalizirali in nekatere tudi restavrirali. Projekcijo bo z nastopom v živo pospremil Tine Vrabič - Nitz, so zapisali v Slovenski kinoteki.

Total Refusal: Kinderfilm, Avstrija, 2023 (program Retrospektiva Total Refusal). Foto: SCCA
Total Refusal: Kinderfilm, Avstrija, 2023 (program Retrospektiva Total Refusal). Foto: SCCA

V fokusu dunajski avdiovizualni kolektiv z retrospektivo in predavanjem-performansom
V sodelovanju z Zavodom za sodobne umetnosti Aksioma bodo gostili dunajski kolektiv Total Refusal, ki zase pravi, da so psevdomarksistična medijska gverila, ki kritizira in apropriira sodobne videoigre. "Ker se pri večini mainstreamovskih naracij v igrah uporabljajo enake neskončne zanke reakcionarnih tropov, tej zvrsti večinoma ne uspeva, da bi vrednote igralcev postavila na preizkušnjo, in namesto tega potrjuje hegemonske moralne koncepte. Ker kolektiv prepoznava, da ta medij trenutno ne udejanja svojega kulturnega potenciala, si prizadeva apropriirati digitalne prostore iger in jih na novo uporabiti. S premikanjem znotraj iger, a opuščanjem predvidenega načina igranja te vire dodeli novim dejavnostim in naracijam, pri čemer poskuša ustvariti 'javne' prostore s kritičnim potencialom," so zapisali organizatorji.

Medtem ko igralci hodijo, se vozijo in letijo skozi digitalno mesto, razpravljajo o osrednjem argumentu knjige, pri čemer se navezujejo na videz Londona v igri. Mesto, ki je tako nedomačno kot domačno, ni le ilustracija tehnokapitalistične nočne more, pač pa tudi divje igrišče za hekerje in igričarje.

V-F-X Ljubljana

V igričarskem performansu Let's Play: Brexit Reality, ki bo pospremil retrospektivo njihovih filmov, se bodo z umetnostno zgodovinarko Valentino Tanni v živo pod platnom Kinoteke srečali v Londonu ob igranju igre Watch Dogs Legion. Predavanje-performans se bo osredotočilo na prihajajočo Tannijino knjigo Exit Reality, v kateri avtorica raziskuje svet, nasičen s halucinatornimi lastnostmi, ki vznika kot vzporedni planet iz galaksij kodnega prostora.

Razgledi: svetovni inovativni filmi po izboru programske ekipe
Na festivalu bodo predstavili tudi programsko sekcijo Razgledi, ki poskuša predstaviti najodmevnejše in najbolj inovativne sodobne filme na mednarodni eksperimentalni sceni po izboru programske ekipe, ki jo sestavljajo Anja Banko, Vesna Bukovec, Peter Cerovšek, Matevž Jerman, Robert Kuret in Igor Prassel. Med sedmimi filmi je tudi eksperimentalni dokumentarni celovečerec Resonance Spiral umetnice Filipe César in umetnika Marinha de Pine o mediateki v vasi Malafo v Gvineji Bissau, arhivu in središču za agropoetske prakse, ki ga je produciral Anže Peršin s produkcijsko platformo Stenar Projects s sedežem na Portugalskem.

Na festivalu bodo gostili tudi avstrijsko ustvarjalko animiranih filmov in slikarko Mirjam Baker iz Kölna, avtorico kratkega filma Jamska svetloba, iz Hrvaške pa v Ljubljano prihajata režiserka Ana Hušman s filmom Raje bi bila kamen o dogodkih, ki so zaznamovali generacijo in določili prihodnost pokrajine v Liki, zanemarjeni in redko poseljeni hrvaški regiji, in režiser Miro Manojlović s kratkim filmom Pravilo št. 5: natančno sledite svojemu človeku, kolažem filmskih zank, ki se poigrava s prizorom vlaka v filmu Busterja Keatona Sherlock mlajši.

Filipa César in Marinho de Pina: Resonance Spiral, Portugalska/Gvineja Bissau/Nemčija, 2024 (program Razgledi) Foto: SCCA
Filipa César in Marinho de Pina: Resonance Spiral, Portugalska/Gvineja Bissau/Nemčija, 2024 (program Razgledi) Foto: SCCA

Pregledna sklopa posvečajo sodobnemu afriškemu videu in romunskemu eksperimentalnemu filmu
Program sodobnega afriškega videa, naslovljen Hiša utemeljenih resnic, je kuriral togovsko-francoski kurator Kisito Assangni in združuje dela afriških umetnikov in umetnic, ki razmišljajo o skupnosti in družbenem tkivu, feminističnih zgodovinah, subjektivnosti diaspor, geopolitičnih in okoljskih silah, performativnosti in vprašanjih moči. "V zadnjih treh desetletjih postaja videoumetnost vse bolj sprejemljiva zvrst vizualnega izražanja na področju sodobne afriške umetnosti in prava oblika vizualne kulture. Predstavlja trenutno energijo, vitalnost in obseg izražanja na cvetoči afriški umetniški sceni, poudarja družbene diskurze, zlasti izzive sodobnega obstoja, in ponuja nov pogled na pripovedi in spektakle globalizma."

Cesar Schofield Cardoso: Modra maternica (Blue Womb), Zelenortski otoki, 2023 (program Hiša utemeljenih resnic) Foto: SCCA
Cesar Schofield Cardoso: Modra maternica (Blue Womb), Zelenortski otoki, 2023 (program Hiša utemeljenih resnic) Foto: SCCA

Program Naravni vzroki? Retrospektiva romunskega eksperimentalnega filma pa je kuriral Calin Boto. Predstavil bo osem kratkih filmov, ki so večinoma nastali v času komunizma. "Skozi naslovno temo narave, ki v nekaterih filmih v ezopovski jezik zavija kritiko sistema in družbe, v drugih pa postane estetski objekt na sebi, se filmi sprašujejo o obsmrtnih izkušnjah utopije, filmu in antropocentričnem mišljenju."

Bi lahko vzpostavili neodvisne filmske laboratorije za razvijanje analognega filma in fotografije?
Letos bodo v sklopu festivala ponudili tudi program študentskih filmov Brbotanja s kuriranim izborom novejše produkcije študentov ljubljanskih akademij. "Gre za kuriran izbor novejše produkcije študentk_ov ljubljanskih ALUO, AGRFT in Akademije za vizualne umetnosti AVA ter novogoriške Akademije umetnosti, ki dokazuje, da tudi pri nas nastajajo dobri študentski eksperimentalni filmi, ki prek festivala dosežejo tudi širšo javnost."

Filmskemu programu bodo dodali še spremljevalni program z VR-točko v kavarni Kinoteke, delavnico analognega filma, javno projekcijo študentskih filmskih eksperimentov in okroglo mizo o možnostih vzpostavitve neodvisnih lokalnih filmskih laboratorijev v Sloveniji. Festival se bo končal v soboto v Kinu Šiška z glasbenim performansom francoske glasbenice Amelie Nilles, katere večkanalna zvočna hibridna izkušnja v komuni Kina Šiška je zasnovana kot celostna potopitvena izkušnja v "vrt zvokov", še piše v sporočilu za javnost.