Foto: Jennifer Taylor/The Kennedy Center
Foto: Jennifer Taylor/The Kennedy Center

Potem ko je pred dvema letoma debitirala v newyorški Metropolitanski operi, sta se letos jeseni v repertoarju dirigentke Daniele Candillari, Mariborčanke, poleg drugih izvedb predvsem opernih del zvrstili dve svetovni operni premieri. Septembrska premiera opere Deset dni v norišnici Reneja Ortha je bila v Filadelfiji, od konca oktobra pa se mudi v Washingtonski nacionalni operi, kjer v Kennedyjevem centru uprizarja opero Jeanine Tesori z originalnim naslovom Grounded, kar bi lahko večpomensko prevedli kot prizemljena, zaprta, umaknjena vase.

Moderna opera Prizemljena govori o pilotki letalnika, ki se spoprijema z osebnimi in službenimi tegobami
Zgodba o Jess, pilotki lovca F-16, ki po rojstvu hčere v bližini Las Vegasa od daleč pilotira vojaške letalnike v Iraku, je obenem zgodba o odpovedovanju karieri zaradi družine in umikanju vase. Zaplet nastane, ko zaradi nosečnosti zapusti službo, ob ponovni prijavi pa ji dodelijo nalogo, ki ji ne ustreza: v prikolici v puščavi usmerja napade brezpilotnih letal na teroriste na tisoče kilometrov stran. Postopoma se njena osebnost zlomi pod stresom službe, saj ne zmore več ločiti zasebnega in poklicnega življenja. "Mislim, da ima opera zelo dobro naracijo in dramaturgijo, tako da nas že takoj od začetku popelje v zgodbo," je za TV Slovenija komentirala dirigentka Candillari.

Opero Prizemljena odlikujejo glasbena večplastnost in pestrost, poslušljivost ter zanimiva scenografija. V Washingtonski operni hiši bo na sporedu še do 13. novembra, prihodnjo jesen pa bo odprla sezono v Metropolitanski operi v New Yorku, ki je opero tudi naročila in kjer je Candillari pred dvema letoma tudi debitirala v ZDA. Kritika je novo opera sprejela z zelo različnimi odzivi, po besedah Candillari pa so bili gledalci zelo navdušeni že na generalki.

Opera Prizemljena je nastajala skoraj 10 let v produkciji dveh opernih hiš
Dramaturg v Metropolitanski operi Paul Cremo je že leta 2014 iskal primerno temo za skladateljico Jeanine Tesori, ki je bila do takrat znana po muzikalih na Broadwayu. "Jeanine Tesori je zelo dejavna skladateljica, ogromno uspeha je imela v Broadwayu v svoji karieri. Grounded je tudi največja opera, ki jo je napisala, saj vsebuje moški zbor, šest solistov, celoten simfonični orkester. Glasbeni slog pa si tu in tam izposoja iz njenega premiernega métiera," je dejala Candillari za TV Slovenija, za Associated Press pa dodala, da je Tesori opero namenila za "orkester velikosti Puccinija z dodatnimi glasbili in veliko baterijo tolkal". Povedala je, da ima eklektična partitura elemente džeza, bluza, vojaških ceremonialnih trobil in "kar zveni kot ameriška ljudska glasba".

Dramaturga Crema je presenetil operni potencial predstave. "To ni zgodba o tem, res je težko biti ženska v moškem svetu," je dejal Cremo za portal Associated Press. "Ne. Je enako dobra ali boljša od moških. Ampak gre za njene lastne standarde, sodbe o sebi. Gre za notranji boj.” Opero so dolgo prilagajali za velik oder, kjer so ji na koncu dodali presunljivo scenografijo, katere glavni element sta dva ogromna zaslona. "Ti so postali običajni na velikih koncertih na stadionih, vendar jih na opernih odrih še nismo uporabljali v takšnem obsegu," je povedala scenaristka Mimi Lien.

Razgled na scenografijo predstave Grounded. Foto: The Kennedy Center
Razgled na scenografijo predstave Grounded. Foto: The Kennedy Center

Candillari nadaljuje odmevno pot po odrih v ZDA in Evropi
Po študiju v Gradcu, Indiani in na Dunaju ter krajšem sodelovanju z Opero in baletom SNG-ja Maribor Daniela Candillari že desetletje sodeluje zlasti z uglednimi glasbenimi hišami v Združenih državah Amerike, kjer živi, gostuje pa tudi po Evropi. "Lani sem imela z operami in simfoničnim delom neki balans med Evropo in ZDA, letos pa dirigiram veliko oper – dve svetovni premieri sta za mano v Washingtonu in Filadelfiji, zdaj pa me čakajo dela, ki jih že bolje poznam," pravi in našteje njene naslednje projekte: The Rake's Progress Igorja Stravinskega, Don Giovanni Wolfganga Amadeusa Mozarta, Julij Cezar v Egiptu Georga Friedricha Händla, Carmen Georgesa Bizeta, Madama Butterfly Giacoma Puccinija. Stilsko različno, pestrost pa odraža tudi zemljevid prizorišč. Nastopila bo še v Arizoni, Yalu, Saint Lewisu, na Music Academy of the West v Kaliforniji, obetajo pa se ji tudi številni koncerti v Evropi.

Mariborska dirigentka Daniela Candillari pred svetovno operno premiero v Washingtonu