Položaj nemočnega in ranljivejšega razkriva pretanjeno izpisana in interpretirana igra Helverjeva noč, posvečena dnevu, ko poskušamo opominjati na strpnost in človečnost.

Drama Helverjeva noč poljskega avtorja Jarosława Świerszcza je metafizična refleksija jeze, obupa in nemoči ob vse hujši grožnji nacizma. Foto: kieslowski.pl
Drama Helverjeva noč poljskega avtorja Jarosława Świerszcza je metafizična refleksija jeze, obupa in nemoči ob vse hujši grožnji nacizma. Foto: kieslowski.pl

Radijska igra: trenja med narodnostmi, ljudmi in v posamezniku
Teden bo začela radijska igra Helverjeva noč poljskega avtorja Jarosława Świerszcza, ki je ustvarjal pod psevdonimom Ingmar Willquist. Radijska izvedba dramskega besedila o umsko zaostalem mladeniču Helverju in njegovi rejnici Karli bo na sporedu ob svetovnem dnevu spomina na žrtve holokavsta, ki ga na 29. januar zaznamujemo od leta 2005. Ideologija nacističnega zla, ki vdre v majhen prostor mraka, revščine in osamljenosti, ruši krhek odnos med rejnico in mladeničem, hkrati pa protagonista še vedno veže bivanjska soodvisnost. V burnem dogajanju ponorele množice pa lahko poslušalke in poslušalci prisluhnejo ne le intimni zgodbi dveh protagonistov, temveč posredno tudi zgodbi družbe mestne četrti, v kateri nasilje prepreda in usmerja bivanjsko dinamiko. Besedilo je leta 2016 doživelo premiero na odru Prešernovega gledališča Kranj v koprodukciji s ŠKUC gledališčem, vlogi Helverja in Karle sta tako kot v radijski igri odigrala Blaž Setnikar in Darja Reichman, režiser odrske in radijske izvedbe pa je bil Alen Jelen. Psihološko natančno besedilo in ganljiva radijska izvedba s svojim besnim sovraštvom opominjata, da sovražna ideologija pomeni tragedijo za človeštvo ne glede na to, kdo je agresor in kdo žrtev nasilja. Radijska igra Helverjeva noč bo na sporedu v ponedeljek ob 22.05 na programu Ars.

Četrtkov termin ob 22.05 na programu Ars pa bo v znamenju težav narodnostno mešanih zakonov: temo zdomstva in predsodkov, povezanih z njim, je v besedilu Še vedno ga ljubim izpisal slovenski dramatik Dušan Jovanović. Melodramatična kriminalka v ospredje postavlja razpadel zakon in ženin odvzem otroka, zaradi katerega možu, sicer vzornemu delavcu, popustijo vse zavore – nato se sprožijo nefunkcionalni in neživljenjski birokratski mehanizmi. Radijsko igro je leta 1990 režiral Aleš Jan, v vlogi nekdanjih zakoncev pa sta nastopila Pavle Ravnohrib in Stannia Boninsegna.

Na Prvem programu pa bo v torek ob 21.05 na sporedu radijska igra avtorice Tatjane Culiberg z naslovom Dan kot vsi drugi v režiji Irene Glonar. Igra s prikazom enega dneva v Aninem (Milena Zupančič) življenju odkriva ne le njen intimni svet, temveč tudi družbeno vlogo, razpeto med poklicnimi ambicijami in obveznostmi – avtorica je s kombinacijo realnega dogajanja in Anine samorefleksije učinkovito izkoristila izrazne možnosti radia.

Roman Ivana Cankarja Gospa Judit je izšel leta 1904. Foto: dLib
Roman Ivana Cankarja Gospa Judit je izšel leta 1904. Foto: dLib

Kratka radijska igra: Poroka iz preračunljivosti in roparji na delu
Roman Ivana Cankarja Gospa Judit je izšel leta 1904, v njej pa je pisatelj izpisal zgodbo o mladem dekletu Judit, ki se poroči z ostarelim poštarjem. Satirično-melanholični oris preračunljive in disfunkcionalne poroke je ob družbeni hinavščini aktualna tudi danes in priča o pisateljevi pretanjenosti in večnosti njegovega literarnega opusa. Radijsko priredbo romana je ustvarila Lenča Ferenčak, ki je poleg Petre Povh in Sabine Kogovšek tudi interpretirala vlogo protagonistkeprotagonistko Judit namreč v kratki radijski igri Kako sem se poročila s poštarjem zaslišimo v treh različnih starostnih obdobjih. Radijska priredba manj izpostavljenega Cankarjevega romana v režiji Irene Glonar bo na sporedu v sredo ob 13.05 na programu Ars.

V soboto pa bodo poslušalke in poslušalci lahko prisluhnili kratki radijski kriminalki Za prijatelje – Rado, ki jo je napisala Dragica Potočnjak, ki je v igri interpretirala tudi vlogo Nataše. Dramatičarka in igralka se v svojih igrah pogosto ukvarja s problematiko narodnostno in socialno zaznamovanih posameznikov; tokrat v ospredje postavlja dva roparja – interpretirata ju Jernej Kuntner in Ivan Rupnik –, ki se jima pri nočnem delu zgodi nekaj ključnih in presenetljivih preobratov. Kratko radijsko igro je leta 2001 režirala Elza Rituper.

Radijska igra za otroke: Radijski kabaret z glavo in nosom
Mladi poslušalke in poslušalci bodo lahko v nedeljo ob 8.05 na Prvem programu prisluhnili radijskemu kabaretu Nebotičniki, sedite, ki je nastala po istoimenski pesniški zbirki slovenskega pesnika Nika Grafenauerja. Njegove pesmi, med katerimi se ves čas oglašata zabavna glava (Polona Vetrih) in nos (Janez Hočevar - Rifle), je uglasbil Jani Golob, radijsko igro za otroke pa je režiral Aleš Jan.


Poslušalke in poslušalci lahko predvajanim radijskim igram prisluhnejo tudi v podkastih radijske igre na spletnih straneh Prvega in Arsa ter na portalu RTV 365, kjer so vsebine na voljo še trideset dni po predvajanju.

Radijske igre med 29. januarjem in 4. februarjem

Ponedeljek, 29. januar
Radijska igra 22.05 (Ars) – Ingmar Villqist: Helverjeva noč

Torek, 30. januar
Radijska igra 21.05 (Prvi) – Tatjana Culiberg: Dan kot vsi drugi

Sreda, 31. januar
Kratka radijska igra 13.05 (Ars) – Ivan Cankar (prir. Lenča Ferenčak): Kako sem se poročila s poštarjem

Četrtek, 1. februar
Radijska igra 22.05 (Ars) – Dušan Jovanović: Še vedno ga ljubim

Sobota, 3. februar
Kratka radijska igra 22.40 (Prvi) – Dragica Potočnjak: Za prijatelje - Rado

Nedelja, 4. februar
Radijska igra za otroke 08.05 (Prvi) – Niko Grafenauer: Nebotičniki, sedite