O tem, ali in koliko časa ter na kakšen način so sobivali neandertalci in sodobni ljudje, so mnenja znotraj stroke različna. Foto: EPA
Nekateri strokovnjaki dopuščajo možnost, da so se sodobni ljudje izdelovanja orodja naučili od neandertalcev in ne obratno. Foto: EPA

Odkritje nakazuje, da so bili neandertalci naprednejši, kot se je doslej mislilo. Po poročanju ameriške agencije Associated Press je bila v ameriškem Zborniku Nacionalne akademije znanosti v ponedeljek objavljena razprava o odkritju štirih delov kosti na jugozahodu Francije, ki naj bi bili uporabljeni kot orodje za obdelavo živalske kože. S tem orodjem naj bi namreč neandertalci kožo naredili tršo in bolj nepremočljivo. Podobno orodje se uporablja še danes.

Raziskovalci menijo, da je najstarejši kos star 51.000 let, drugi trije pa od 42.000 do 47.000 let. Do zdaj so znanstveniki menili, da so izdelavo orodij neandertalce naučili sodobni ljudje, a ti naj bi v srednjo in zahodno Evropo prišli pred 42.000 leti.

Kot pravijo raziskovalci, so odkrili prvi dokaz, da naj bi neandertalci izdelovali specializirana orodja iz kosti neodvisno. Druga zgodnja neandertalska orodja iz kosti so bila zgolj replike njihovih orodij iz kamna. Odkritje pa naj bi tudi potrdilo, da je glede neandertalcev še veliko stvari, ki jih ne vemo.

Sposobni neandertalci
"Odkritje prispeva k vedno večjemu raziskovalnemu delu, ki raste izjemno hitro in kaže, da so bili neandertalci sposobni in da so izdelovali orodja na način, ki je bil veliko bolj podoben sodobnim ljudem, kot smo mislili še pred nekaj leti," je dejala Rachel Wood, arheologinja in raziskovalka na Avstralski nacionalni univerzi, ki sicer ni bila vključena v omenjeno raziskovanje.

Shannon P. McPherron, eden izmed arheologov, ki je sodeloval pri odkritju, in avtor članka v ameriškem zborniku je dejal, da bodo morda našli podobna orodja tudi v drugih krajih neandertalskih najdiščih. A najti jih bo težko, je dejal.

So neandertalci učili ljudi?
McPherron ohranja možnost, da so bili celo neandertalci tisti, ki so ljudem pokazali, kako se izdeluje takšno orodje, čeprav je jasno, da so ljudje začeli specializirano orodje iz kosti izdelovati tudi sami.

"Precej redko slišiš takšen argument, zato ga je lepo slišati," je dejala Rachel Wood, ki je spomnila, da raziskovalci večinoma govorijo o vplivu sodobnih ljudi na neandertalce.

Čeprav starost najdenih orodij kaže, da so jih neandertalci izdelali sami, McPherron in soavtorji niso izključili možnosti, da so to tehnologijo prevzeli od ljudi. A to bi pomenilo, da so sodobni ljudje prišli v Evropo precej prej, kot se je verjelo do zdaj.

Kakšen je odnost med neandertalcem in sodobnim človekom?
Znanstveniki so pred kratkim začeli postavljati nova vprašanja glede tega, ali in koliko časa so neandertalci in sodobni ljudje sobivali skupaj. Dolgo se je menilo, da sta obe skupini živeli skupaj v Evropi in se celo parili med seboj na tisoče let. Letos objavljena študija pa izpostavlja možnost, da so neandertalci izumrli veliko prej, kot se je doslej mislilo, kakšnih 50.000 let nazaj, torej na tisoče let preden naj bi sodobni ljudje prišli v ta del sveta.

McPherron je dejal, da morda njihovo odkritje kaže na to, da je bilo dolgo obdobje interakcije med obema skupinama. Sabine Gaudzinski-Windheuser, profesorica na Univerzi v Mainzu, ki ni bila vključena v to raziskovanje, pa opozarja, da predstavljeni dokazi niso dovolj, da bi lahko izpeljali takšen sklep.