Upodobitev Plutonovega sistema z ene njegovih lun. Foto: EPA
Nova obzorja
Tako se je leta 2006 začela misija Nova obzorja. Foto: EPA
Nova obzorja
Ilustracija Nasine vesoljske sonde Nova obzorja, ki od leta 2006 potuje proti Plutonu in njegovim lunam. Foto: MMC RTV SLO

Znanstveniki so v tem tednu razglasili odkritje najmanjše Plutonove lune, ki ji do določitve imena pravijo kar P5. Luno je našlo oko vesoljskega teleskopa Hubble, katerega posnetke so v okviru misije Nova obzorja, ki bo v bližini Plutona leta 2015, preučevali znanstveniki, poroča agencija AP.

Ko je Nasa leta 2006 zagnala misijo Nova obzorja (New Horizons), je bil Pluton znan kot najbolj oddaljen, deveti planet našega osončja. Leta 2006 pa so ga na srečanju Mednarodne astronomske zveze degradirali in sprejeli sklep o le osmih planetih v našem osončju (Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Jupiter, Saturn, Uran in Neptun).

Raje manj kot več planetov
Status planeta so odvzeli po odkritju nebesnega telesa Erida, ki je večje od Plutona. Ob upoštevanju njenih značilnosti so se znanstveniki po dolgi razpravi strinjali, da bi morali status planeta dodeliti več nebesnim telesom, ki so bila odkrita nedavno, s čimer bi se število planetov v osončju povzpelo na dvanajst.

Razlog za odločitev, da Pluton ne bo več planet, je bil tudi njegova nespecifična tirnica, ki ima veliko izsrednost in nekaj časa potuje celo znotraj Neptunove ter njegova majhnost (2.340 kilometrov v premeru).

Kljub novemu statusu Plutona pa so se znanstveniki odkritja nove lune razveselili in ne izključujejo, da jih Pluton spremlja celo več kot pet. Pluton ima štiri že dlje časa znane lune Haron (odkrita 1978), Hidra, Nix (obe 2005), še ne poimenovana S/20011 (odkrita 2011) in najnovejša P5.

V okviru misije Nova obzorja (gre za Nasino misijo proti Plutonu in njegovi luni Haron, od koder bi vesoljsko plovilo poslalo fotografije in meritve in nato pot nadaljevalo v Kuiperjev pas ter opazovalo tamkajšnje objekte) so znanstveniki preučevali okolico Plutona in dele Kuiperjevega pasu, da bi opazili morebitne ovire, ki bi lahko ogrozile misijo. Tako so med drugim naleteli na P5.

In ime ti bo ...
Lune ne bodo poimenovali, dokler znanstveniki ne preučijo vseh podatkov, ki jih je poslal teleskop Hubble. Mark Showalter z inštituta SETI je sicer dejal, da ima raje imena, ki "sodijo" skupaj, kot je npr. "Orfej in Evridika" iz grške mitologije. Če bo novoodkritih nebesnih teles še več, "bomo pač poiskali kakšno drugo zgodbo iz grške mitologije", je še dejal.