Osnovna ideja pri zasnovi interierja je bila mehčanje linij, saj je bila zasnova stanovanja s talno keramiko po celotni površini prehladna. Foto: Miran Kambič
Osnovna ideja pri zasnovi interierja je bila mehčanje linij, saj je bila zasnova stanovanja s talno keramiko po celotni površini prehladna. Foto: Miran Kambič

"Vsaka stvar se lahko interpretira na sto načinov," pravi arhitektka Petra Zakrajšek, ki jo je tako navdušil južnokorejski film Parazit, da je določene elemente iz modernistične hiše zakoncev Park reinterpretirala na svoj način. Predvsem z mogočno vitrino, ki je v filmu režiserja Boonga Joona-hoja vgrajena čez celo steno ob kuhinji, v kateri so razpostavljeni osvetljeni kristalni kozarci in porcelanasti krožniki te ugledne družine, ki ji denar ni tuj.

Prizor iz filma Parazit in
Prizor iz filma Parazit in "črna usta", ki vodijo skozi osvetljeno vitrino v klet. Foto: CJ ENM CORPORATION, Barunson E&A

A med bahavim posodjem je odprtina, zlovešče stopnišče, ki se spušča v klet, v bunker, v črna usta, kot se je oprijel vzdevek teh vrat v nepovrat. Simbola družbene razslojenosti, ki razmejuje udobni svet premožnih in nenehnega boja malega človeka po preživetju. Ni naključje, da se v filmu brezhibno življenje Parkovih odvija nad glavo v temnico ujetega moškega, ki živi dobesedno pod njihovimi stopali.

Vendar pa je bila zlovešča prispodoba osvetljene vitrine le impulz, ki je spodbudil arhitektko k razmisleku o tem elementu. Kot pravšnja priložnost za njeno realizacijo je bilo stanovanje lastnice, vplivnice, ki se preživlja s promoviranjem modnih dodatkov in oblačil na družbenih omrežjih.

Omara oziroma vitrina s steklenimi vrati in elegantno zaobljenim držalom je v trisobnem stanovanju umeščena ob vhod. Svetloba se aktivira na senzor, v elementu pa so, kot na prodajni polici, razstavljeni izdelki. "Ker lastnica promovira oblačila, čevlje in parfume, se mi je hkrati zdel to tudi zelo oseben kos v stanovanju, saj odraža njen življenjski slog," nadaljuje sogovornica.

Kot intermezzo, hiša iz filma Parazit v resničnosti ne obstaja. Postavljena je bila le za potrebe snemanja v studiih v Gojangu. Tudi "slavni" arhitekt Namgoong Hyeonja je izmišljen.

Navdih za garderobno omaro je arhitektka Petra Zakrajšek dobila iz filma Parazit. Foto: Miran Kambič
Navdih za garderobno omaro je arhitektka Petra Zakrajšek dobila iz filma Parazit. Foto: Miran Kambič

Mehčanje linij

Stanovanje v vila bloku v Ljubljani, ki je še kako resnično, pa je bilo v svoji osnovi prehladno. Tla so bila namreč v celoti oblečena v temno keramiko, ki jo je bilo treba mehčati z dodajanjem toplih elementov: lesa, svetlobe in tekstila.

"V bivalnem delu smo po celotni dolžini zadnje stene umestili kuhinjo, ki je središče prostora. Ker v stanovanju živi ženska, smo jo na desni strani omehčali z zaveso, kar je sicer neobičajen element za ta prostor," pripomni arhitektka.

Seveda pri tem ni imela v mislih krajših prosojnih zaves, navadno izobešenih na kuhinjskih oknih, temveč tisto dolgo elegantno nagubano zaveso iz žameta, ki pritiče bivalnim ali spalnim prostorom (ne pozabimo na element vonja, ki se sprošča med kuhanjem).

Kuhinja je umeščena vzdolž najdaljše stene v bivalnem prostoru, za mehkejši zaključek so ob robu speljane zavese. Foto: Miran Kambič
Kuhinja je umeščena vzdolž najdaljše stene v bivalnem prostoru, za mehkejši zaključek so ob robu speljane zavese. Foto: Miran Kambič

Da bi zmanjšali hladnost keramike, so strop v predsobi oblekli v les, v bivalnem delu pa so jo nadomestili s parketom, položenim v obliki ribje kosti, nad katero je umeščena štukatura. "Ta prostor smo definirali tudi z mehko obliko same sedežne garniture, ki je funkcionalna z obeh strani. Jedilno mizo pa smo umestili ob drugo najdaljšo steno v prostoru z okni."

Nad jedilno mizo je lestenec Mooi, beli paneli v ozadju zakrivajo okna. Foto: Miran Kambič
Nad jedilno mizo je lestenec Mooi, beli paneli v ozadju zakrivajo okna. Foto: Miran Kambič

Plastična okna ob jedilni mizi namreč zakrivajo paneli, odeti v belo blago s potiski kačjih pastirjev, skozi katere pronica svetloba.

Nad jedilno mizo je izobešen Moooijev lestenec Meshmatics oblikovalca Ricka Tegelaarja, eno zanimivejših del v zadnjem času, saj je narejena iz mreže s kvadratnimi rastri, iz kakršnih so narejene t. i. piščančje mreže.

Ratan, ratan, ratan

Podobna logika mehčanja linij se nadaljuje tudi v spalnici z lastno kopalnico. Medprostor s stekleno steno je zastrnjen s sinjemodro žametno zaveso, ob kateri je po meri narejena garderobna omara s pročeljem iz ratana. "Ratan se znova vrača, izjemen je predvsem zaradi svoje prosojnosti in topline."

Res je, v zadnjem letu, pa tudi v tem, se nadaljuje uporaba tega skorajda pozabljenega naravnega materiala, ki smo ga morda vajeni le na sediščih stolov. Zdaj je povsod, vse več pa se uporablja ravno kot element na komodah in omarah. In še, če si že ne morete privoščiti dražjega kosa, lahko po spletu pobrskate za DIY-mojstri, ki na dostopnejši način preobrazijo stare kose. Kot primer si oglejte ameriško odkritje Lonea Foxa, ki je zgradil svoje podjetje ravno z zelo inovativnimi primerki prenov.

Po meri narejena garderobna omara iz ratana. Foto: Miran Kambič
Po meri narejena garderobna omara iz ratana. Foto: Miran Kambič

Razen kopalniškega dela in keramike so prav vsi elementi v stanovanju izdelani po meri, tudi omara za ličenje s tremi medeninasto zarobljenimi ogledali v spalnici.

Ravno krog, kot prispodoba življenja, je tisti element, ki povezuje vsi tri prostore stanovanja. Poleg okroglega držala na svetlobni vitrini, se element pojavi tudi pri obliki kavne mizice, preproge in že omenjene stropne štukature. Zaobljene oblike so tudi jedilni stoli, pa omarica za televizijo, izbor vaz in lončkov za rastline, namiznih svetil in celo modri umivalnik v glavni kopalnici.

GAO arhitekti se radi poigravajo s plastenjem vzorcev in barv. Foto: Miran Kambič
GAO arhitekti se radi poigravajo s plastenjem vzorcev in barv. Foto: Miran Kambič

GAO arhitekti imajo tudi sicer radi bohotne interierje, ki se ne bojijo barv in vzorcev, tako tudi v stanovanju Blišč nad mestom ni bilo nič drugače.

Premostitev prehoda med hladno-toplimi elementi v stanovanju je zaokrožena z uporabo vzorcev – kačji pastirji na panelu v jedilnem delu, tapete z velikimi cvetovi v kopalnici in črna z obrisi belih listov za posteljo

"Izhajam iz likovnega sveta, saj sem deset let delala v različnih galerijah. Umetnost je moj glavni navdih, zato sledim svoji intuiciji. Je pa res, da navdih vedno iščem pri naročniku, arhitekti pri zasnovi prostora delujemo podobno kot filmski ustvarjalci, kot bi režirali film," še doda Petra Zakraješk.