Foto: AP
Foto: AP

Leto in pol po smrti kraljice Elizabete II. britanska kraljeva družina ni spremenila načina komuniciranja, je v oddaji Ob osmih povedala predavateljica na področju odnosov z javnostmi, komuniciranja, medijev in kulture na Univerzi Stirling na Škotskem, doktorica Alenka Jelen.

Foto: Reuters
Foto: Reuters

"Res je, da je kralj Karel III. odkrito povedal, da ima raka, a podrobnosti ne vemo. Na eni strani je torej razkril nekaj svoje zasebnosti, na drugi strani pa smo še vedno priča bolj skopim praksam komuniciranja. Ne sledi modernim praksam in usmeritvam odpiranja vrat v zasebnost in čustvene komunikacije, ampak je njegovo komuniciranje zelo dejstveno, skopo, dostojanstveno. Mislim, da je to še vedno zapuščina kraljice Elizabete II., ki je varovala svojo zasebnost in zasebno življenje kraljeve družine. Pod njenim vladanjem kraljeva družina ni smela govoriti o svoji zasebnosti. Pa še nekaj: v kraljevi družini nikoli ne komentirajo govoric in špekulacij ali teorij zarote, namesto tega strateško molčijo. Včasih jim gre to v korist, ker pač govorice ne krožijo po medijih, po drugi strani pa ta strateški molk včasih ni najboljša izbira, saj smo priča številnim govoricam in špekulacijam." V zadnjem času je to v zvezi z zdravjem kralja Karla III. in princese Kate, dveh zelo pomembnih članov kraljeve družine.

Špekulacije se kopičijo

Matjaž Ambrožič. Foto: Osebni arhiv
Matjaž Ambrožič. Foto: Osebni arhiv

Snežna kepa ugibanj in špekulacij se vali in je iz dneva v dan večja, pravi novinar in poznavalec angleške družbe Matjaž Ambrožič. "Pritiski se kopičijo in so posledica prej omenjene strateške tišine na eni strani, na drugi pa razprtij v kraljevi družini. Tudi zato je ta v zadnjih mesecih postala nekakšno rumeno medijsko žarišče, in zdaj vsi čakamo novice, ki pa jih ni. In špekulacije se kopičijo." Alenka Jelen dodaja, da je težko iskati ravnotežje pri odločitvah, kaj in koliko povedati. "Tu gre za vprašanje zaščite posameznika. Koliko v javnosti povedati o princesi Kate, koliko o kralju Karlu? Informacije so res skope. Ne vemo na primer, za kakšno obliko raka gre pri kralju, kakšno bo zdravljenje. So pa tu takoj primaknile svoje različne humanitarne organizacije, ki že širijo preventivna opozorila v zvezi z rakom. Zanimanje za raka in zdravljenje se je povečalo, tako da gre tudi za družbeno odgovornost."

Zanimanje je globalno

Alenka Jelen, ki živi na Škotskem, pravi, da tam pretiranega zanimanja za kraljevo družino niti ni, zato jo preseneča, ko to zanimanje zazna v Sloveniji. "Seveda so člani kraljeve družine in njihovo življenje zanimivi, saj gre za slavne osebnosti. Velik premik se je zgodil v obdobju princese Diane, ki je bila tudi v Sloveniji zelo priljubljena. Večkrat jo primerjajo tudi s princeso Kate. Kralj Karel pa po drugi strani ni posebej priljubljen, ne na Otoku ne v Sloveniji." Matjaž Ambrožič priljubljenost angleške kraljeve družine tudi v ZDA pripisuje dejstvu, da je njen del postala Američanka, celo temnopolta Američanka Meghan Markle. "To je seveda poseben dejavnik, kar zadeva priljubljenost britanske kraljeve družine v ZDA in širše."

Foto: EPA
Foto: EPA

Kraljevi teater

Alenka Jelen. Foto: Osebni arhiv
Alenka Jelen. Foto: Osebni arhiv

V informacijski družbi, ko informacije potujejo hitro in povsod, je dogajanje v kraljevih družinah še posebej zanimivo, pravi Ambrožič. "Kraljeve glave so performerji, igralci, in vsa javnost z zanimanjem pričakuje njihovo 'predstavo'. Tako kot na primer od Luke Dončića pričakujemo, da bo zadeval koše kot po tekočem traku, od kraljev, kraljic in princes pričakujemo, da bodo do podrobnosti urejeni, vedno nasmejani in omikani nastopali v javnosti. In zdaj na tem odru dva manjkata, kralj Karel in princesa Kate. V človeški naravi je, da so se začela ugibanja, kaj se dogaja." Alenka Jelen dodaja, da nas kraljeve družine pritegnejo tudi zaradi pravljic, ki smo jih vsi poslušali v mladosti. "S tega vidika je čisto razumljivo, da ljudje kraljevo družino občudujejo in da jih zanima pravljično življenje njenih članov, vendar vemo, da v resničnosti večkrat sploh ni tako pravljično."

Kraljeva družina kot blagovna znamka

Kraljeva družina potrebuje veliko denarja za življenje, pravi Ambrožič. "Kralji in kraljice ter drugi aristokrati živijo in delajo na veliki nogi, kar je povezano tudi z velikimi stroški. Poleg tega je treba gledati širše. Prinašajo tudi velik prihodek turizmu. V resnici se to šteje kot gospodarska dejavnost, zelo posebna, unikatna, a vendarle." Zadnje dogajanje je le še povečalo zanimanje za vse, kar je povezano s kraljevo družino, torej tudi prihodke.

Več v tokratni epizodi oddaje Ob osmih.

Jelen in Ambrožič: Kraljeva družina vztraja pri strateški tišini