Oglas za Burberryjeve trenčkote. Foto: OldMagazineArticles.com
Oglas za Burberryjeve trenčkote. Foto: OldMagazineArticles.com
Znameniti Burberryjev trenčkot na razstavi v bližini Pariza. Foto: Reuters
Muzej v Bruslju
Pisane uniforme so izginile. Foto: EPA
Burberry danes. Foto: Burberry
Moderen trenčkot za ženske. Foto: EPA
Trenčkoti so danes precej razširjeno in priljubljeno oblačilo. Tudi v naši redakciji. Foto: MMC RTV SLO

1. svetovna vojna ni le obdobje, ki je močno zaznamovalo štiri leta v naši zgodovini, temveč tudi obdobje, ki je pustilo sledi v današnjem času. Pogosto se nam zdi, da so nekatere vsakdanje stvari pridobitve današnjega našega časa in se zato - kljub nenavadnim poimenovanjem - ne ukvarjamo z njihovim nastankom. Trenčkot - poslovenjena (in v slovarju zapisana) različica angleškega poimenovanja trench coat - je popolnoma zasidran v današnjem govoru in poimenuje točno določen tip plaščev, največkrat v bež, umazano zelenih, rjavih, kaki barvah.

Če na plašč pogledamo s temi podrobnostmi v mislih, lahko zaslutimo, da je povezan z bojno opremo. Če se poglobimo v njegovo ime, ki v dobesednem prevodu iz angleščine pomeni plašč za v jarke, pa nam asociacija hitro v misli pritegne tipično sliko bojevanja v 1. svetovni vojni.

Vojna oblačila so bila pogosto navdih za modne smernice, a le redkokateri kos se je obdržal skoraj nespremenjen tako dolgo in prišel v tako razširjeno uporabo.

Umaknejo se pisane barve
1. svetovna vojna je pomenila prelom na mnogih področjih, še najbolj pa v tehniki bojevanja. Junaški boj dveh armad, ki sta si na širokem polju stali nasproti in s ponosom razkazovali svoje pisane in okrašene bojne opreme, je postal zgodovina. Ponosno držo, ki je vojakom narekovala, da se ne skrivajo in maskirajo pred sovražnikom, temveč se v živordečih in modrih oblačili z dolgimi perjanicami izpostavijo in odpravijo v neposreden boj, je hitro zamenjal pragmatizem.

S tem so se umirile tudi barve, ki so postale zemeljske, gozdne, skratka čim manj izstopajoče. "Kaki" barva, kot se je oprijelo ime takšne barvne lestvice, prihaja iz hindujske besede za prah.

Okornost dolgih, debelih plaščev
A niso bile le barve tiste, ki so se spremenile na vojaških oblačilih. V dolgih letih bojevanja v nemogočih razmerah, na katere vojaki niso bili pripravljeni, se je oblikovala tudi primernejša oprema. Težki, debeli, pogosto volneni plašči, so pomenili dodatno oviro za gibanje, napili so se vlage, oprijelo se jih je blato jarkov, v katerih so dolge dneve čepeli vojaki predvsem na zahodni fronti. In tukaj se je začela popularnost današnjih trenčkotov.

Za začetnika teh plaščev se štejeta dve prestižni modni znamki - Aquascutum in Burberry. Prvi naj bi tak plašč zasnovali že sredi 19. stoletja, drugi na začetku 20. stoletja. Dejstvo je, da pred 1. svetovno vojno nista bila v širši uporabi. Tudi v vojni so ju najprej nosili predvsem britanski najvišji oficirji, za katere ni veljala točno določena vojaška uniforma.

Pas, našitki, veliki žepi
Ko se je napredovanje centralnih sil Nemčije in Avstro-Ogrske ustavilo in so se armade vkopale v jarke, pa je praktičnost trenčkotov prišla še bolj do izraza. Široki revirji, pas, na katerega je bilo mogoče pripeti dele opreme, našitki, ki so omogočali izpostavo činov, nepremočljivi material in lahkotnejši občutek je pretehtal na njihovo stran. Imeli so tudi velike žepe, da so vanje brez težav spravili zemljevide, karte in druge pomembne papirje.

Namenjeni so bili predvsem oficirjem, a bolj kot se je vojna vlekla in razvijala, težje je bilo ohranjati uniformiranost vojske. Pridobili so si jih torej tudi posamezni "navadni" vojaki. Trench - jarek je tako postal njihovo ime, ki se jih drži še danes. Računajo, da je samo podjetje Burberry med vojno za vojake antantnih sil izdelalo vsaj pol milijona takšnih plaščev.

Ideja junaštva, ki najde pot v filme
Nič čudnega torej, da je njihova praktičnost in uporabnost tudi po koncu štiriletne vojne pritegnila mnoge. Vojaki so jih prinesli domov, ljudje so jih začeli kupovati tudi zaradi ideje junaštva in patriotizma, ki jim ga je nadela vojna.

Še posebej priljubljeni pa so postali, ko so našli svojo pot v Hollywood - v filmih so jih nosili detektivi (se spomnite poročnika Columba, ki je v svojem svetlem plašču morilce razkrinkal s stavkom "Samo še nekaj ..."?), in mafijci, nad kratke oblekice so si jih nadele igralke. V svoje modne linije so jih vključevale prestižne znamke, kot pomembno dediščino so jih seveda obdržali tudi pri Burberryju.

Brez 1. svetovne vojne morda ne bi postali tako razširjeni, se je pa z leti njihova povezava z vojno zgodovino izgubila. Ostalo je le nenavadno ime.