'Ime Balbine Battelino Baranovič se je zapisalo v začetke profesionalnega slovenskega gledališča po drugi svetovni vojni. Kot prva diplomirana režiserka na območju nekdanje Jugoslavije, učenka in asistentka Branka Gavelle, je sodelovala pri ustanovitvi in vzpostavitvi Prešernovega gledališča v Kranju, celjskega Mestnega gledališča, leta 1955 pa je v Viteški dvorani prenovljenih Plečnikovih Križank ustanovila Eksperimentalno gledališče in Mladinsko gledališče, obe hkrati umetniško vodila in v njiju režirala,' piše v utemeljitvi. Foto: Osebni arhiv
'Ime Balbine Battelino Baranovič se je zapisalo v začetke profesionalnega slovenskega gledališča po drugi svetovni vojni. Kot prva diplomirana režiserka na območju nekdanje Jugoslavije, učenka in asistentka Branka Gavelle, je sodelovala pri ustanovitvi in vzpostavitvi Prešernovega gledališča v Kranju, celjskega Mestnega gledališča, leta 1955 pa je v Viteški dvorani prenovljenih Plečnikovih Križank ustanovila Eksperimentalno gledališče in Mladinsko gledališče, obe hkrati umetniško vodila in v njiju režirala,' piše v utemeljitvi. Foto: Osebni arhiv
Balbina Battelino Baranovič
'Opus Balbine Battelino Baranovič je kot eno ključnih gibal sredi petdesetih sprožil strukturne spremembe v kontekstu spreminjanja gledališča v Sloveniji že z vpeljavo zavesti o ključni vlogi druge poti, kot tudi z vključevanjem koreografiranega giba ali izvirne glasbe v odrski jezik.' Foto: Primož Jesenko
Olga Grad je ena tistih redkih igralskih ustvarjalk, ki so s svojim odrskim instinktom, svojsko prezenco in z ostro poantirano, na bistvo reducirano odrsko energijo, zmožne visokega učinka tako v postavitvah klasične provenience, kot v eksperimentalnih uprizoritvenih kontekstih, ki preverjajo sodobne postopke in dinamike izbranih režiserskih imen.
'Olga Grad je ena tistih redkih igralskih ustvarjalk, ki so s svojim odrskim instinktom, svojsko prezenco in z ostro poantirano, na bistvo reducirano odrsko energijo, zmožne visokega učinka tako v postavitvah klasične provenience, kot v eksperimentalnih uprizoritvenih kontekstih, ki preverjajo sodobne postopke in dinamike izbranih režiserskih imen. ' Foto: Žiga Koritnik

Nagrade bodo podelil na petkovem odprtju 45. tedna slovenske drame v Kranju, ki zastor odpira na mednarodni dan gledališča. Režiserka, dramaturginja in gledališka pedagoginja Balbina Battelino Baranovič je nagrajena za izjemen opus, ki je kot eno ključnih gibal sredi 50. let sprožil strukturne spremembe v kontekstu spreminjanja gledališča v Sloveniji že z vpeljavo zavesti o ključni vlogi druge poti, kot tudi z vključevanjem koreografiranega giba ali izvirne glasbe v odrski jezik, je zapisano v utemeljitvi.
Balbina Battelino Baranovič je zaslužna, da je eksperimentalno gledališče, ki je danes sestavni del ustvarjalnega pristopa v slovenskem teatru, dobilo prepoznavnost. V časih njenega ustvarjanja je šlo "za dinamiziranje prevladujočega mentalnega prostora", je še zapisala žirija. Med drugim je ustanovila in vodila Eksperimentalno gledališče ter Mladinsko gledališče, zaslužna je za prvi slovenski uprizoritvi Samuela Becketta - Konec igre (1961) in O, lepi dnevi (1964). "Zato je delež Balbine Battelino Baranovič pri sodobni zasnovi principov raziskovalnega gledališča, ki je razmikala meje in je na videz deloval na mikroravni, neizbrisen," še pišejo.
Moderna igralka, ki ostaja v polnem stiku s sodobnostjo
Odličje Marije Vere podeljuje ZDUS za življenjsko delo na področju dramske igre. Letos ga bo prejela Olga Grad, dolgoletna članica Slovenskega mladinskega gledališča. Nagrajenka je po presoji žirije ena redkih igralk, ki so s svojim odrskim instinktom, prezenco in z ostro poantirano, na bistvo reducirano odrsko energijo, zmožne visokega učinka tako v postavitvah klasične provenience kot v eksperimentalnih uprizoritvenih kontekstih, ki preverjajo sodobne postopke in dinamike izbranih režiserskih imen.
Žirija nagrajenko opisuje kot izvrstno predstavnico kroga t. i. gledaliških neprilagojencev, za katere je v slehernem projektu ključen element ustvarjalnega sodelovanja. Poleg številnih predstav v matičnem gledališču je med drugim sodelovala pri produkcijah Gleja, Koreodrame in Društva B-51 ter pri predstavah za mlade. Olga Grad je "moderna igralka, ki ostaja v polnem stiku s sodobnostjo. Igralska celovitost te vrste pušča sledi za seboj nenehno".
Dobitniki bršljanovega venca
Neda Rusjan Bric je nagrajena za zasnovo, besedilo, režijo in celostno izvedbo predstave Nora Gregor - skriti kontinent spomina. Priznanji za igralske dosežke prejmeta Nika Rozman in Vladimir Vlaškalić. Prva je prepričala z vlogami v predstavah Prevare Jere Ivanc (Mestno gledališče ljubljansko) ter Pohujšanje v dolini šentflorjanski Ivana Cankarja in Lulu Franka Wedekinda (obe uprizorjeni v mariborski Drami). Vlaškalić pa je nagrajen za vloge v predstavah Kralj na Betajnovi Ivana Cankarja (koprodukcija ljubljanske in mariborske Drame), v Garderoberju Ronalda Harwooda, v Mrtvih dušah Mihaila Bulgakova in v Lulu Franka Wedekinda (vse uprizorjene v SNG Drama Maribor).
Letošnjo žirijo so sestavljali predsednica Alenka Pirjevec ter člana Primož Jesenko in Gašper Tič.