Zgodbe bratov Rusjan se avtorica in režiserka loteva skozi prizmo dekleta, ki v iskanju svojih korenin naleti na zgodbo bratov Rusjan, skozi katero se ji razprejo vprašanja o lastnem življenju: koliko smo pripravljeni tvegati pri življenjskih odločitvah in koliko opustiti zaradi okoliščin, strahu, odgovornosti? Kdaj, kako in ali sploh hočemo prestopiti črto, ki loči povprečneža od zmagovalca? So tisti, ki so na vrhu, tam po naključju? Foto: www.edvard-rusjan.it
Zgodbe bratov Rusjan se avtorica in režiserka loteva skozi prizmo dekleta, ki v iskanju svojih korenin naleti na zgodbo bratov Rusjan, skozi katero se ji razprejo vprašanja o lastnem življenju: koliko smo pripravljeni tvegati pri življenjskih odločitvah in koliko opustiti zaradi okoliščin, strahu, odgovornosti? Kdaj, kako in ali sploh hočemo prestopiti črto, ki loči povprečneža od zmagovalca? So tisti, ki so na vrhu, tam po naključju? Foto: www.edvard-rusjan.it
Za uspeh Edvarda Rusjana je bil zaslužen tudi njegov starejši brat Josip, celo pobudnik in konstruktor njunih letal, ki pa si nikoli ni upal leteti in je zato po Edvardovi smrti skoraj popolnoma utonil v pozabo. Foto: MMC RTV SLO
Snemanje filma o Rusjanu pri koncu

Toda prav on je bil izumitelj in tisti, ki si je zamislil letala EDA. Po bratovi smrti je odšel v Argentino. Nikoli v življenju ni poletel, ves čas je bil "na tleh", kar pa še ne pomeni, da ni bil veliki fantast. Toda Edvard je tisti, ki si je upal, ki je bil drzen, je povedala režiserka in avtorica besedila Neda Rusjan Bric, ki je pri predstavi Eda - zgodba bratov Rusjan - premiera bo drevi ob 20.00 v SMG-ju - sledila konceptu združitve filma in gledališča. Če prvi predstavlja sedanjost, je gledališki del zgodovinski. Naseljujeta ga Ivan Peternelj kot prvi slovenski letalec Edvard in Robert Prebil kot anonimni izumitelj Josip.

Direktorica in umetniška vodja Slovenskega mladinskega gledališča (SMG) Uršula Cetinski je spomnila, da se je Neda Rusjan Bric v režijske vode uspešno podala že z avtorskim projektom Trieste-Alessandria Embarked (Štorja od Lešandrink). Takrat je iz zgodovinskega spomina prebudila t. i. aleksandrinke, tokrat sta to brata Rusjan.

Kot vezni člen med zgodovino in sedanjostjo nastopi Ado (Ivo Barišič), Josipov sin, ki nosi očetovo travmo večnega nepriznanja. Ado nastopi v filmu, ki ga snema Eda (Daša Doberšek). Eda je mlada, nekoliko izgubljena ženska, ki ne ve, kako bi se realizirala in se odtrgala od mame, uspešne pianistke (Jožica Avbelj). Odgovore najde v zgodbi bratov Rusjan, ko se zave, da sta uspeh in sreča odvisna od nje same, da torej obstaja alternativa vlogi nepriznane žrtve.

Avtorica je besedilo gradila na obstoječih virih, pomagala pa si je tudi s knjigo Karla Köninga Bratje in sestre. Tam jasno piše, da starejši brat prevzame vlogo odgovornega in prizemljenega, mlajši pa je običajno človek "svobodnega duha". Da na odru ne uprizarjata karakterno poglobljenih likov, temveč bolj "tipološko-mitološki" osebi, sta se strinjala tudi Prebil in Peternelj.

Neda Bric ni v neposrednem sorodstvu z bratoma Rusjan, le njen ded izvira iz iste vasi, toda to pri projektu ni igralo bistvene vloge. Je pa zanimivo, je dodala, da je njena sestra pred leti prejela elektronsko pošto iz Argentine, v kateri je sorodnika pokojnega Josipa Rusjana zanimalo, ali sta v sorodstvenih vezeh. Takrat se je v igralki prebudila želja, da bi bolje spoznala zgodbo o Rusjanih. Besedilo in predstava, ki je koprodukcija s SNG Nova Gorica, sta praktični del njenega študija na podiplomskem študiju gledališke režije na AGRFT-ju.

Drugi sodelavci pri predstavi: Jasna Hribernik, ki je bdela nad filmom, scenografijo sta opravila Rene Rusjan in Boštjan Potokar, glasba je delo Mitje Vrhovnika Smrekarja. Luč je oblikoval Danilo Pečar, kostume Nataša Recer, gib Ivan Peternelj.

A. K.

Snemanje filma o Rusjanu pri koncu