Mona Awad, avtorica knjig Bunny in 13 Ways of Looking at a Fat Girl, in Paul Tremblay, ki je podpisan pod roman The Cabin at the End of the World, sta skupinsko tožbo vložila prejšnji teden v San Franciscu, poroča britanski časopis Guardian.

Umetna inteligenca, ki jo uporablja ChatGPT, se načeloma izpopolnjuje s pomočjo podatkov, ki so brezplačno na razpolago na spletu. Foto: Reuters
Umetna inteligenca, ki jo uporablja ChatGPT, se načeloma izpopolnjuje s pomočjo podatkov, ki so brezplačno na razpolago na spletu. Foto: Reuters

Orodje ChatGPT odgovarja na vprašanja, ki jih v temu namenjeno okence vtipkajo uporabniki – svoj odgovor poskuša oddati v obliki, ki odraža človeške vzorce pisanja oz. izražanja. Umetna inteligenca, ki jo uporablja ChatGPT, se izpopolnjuje s pomočjo podatkov, ki so brezplačno na razpolago na spletu.

Njihovi sistemi so v celoti odvisni od človeške ustvarjalnosti. Če bodo bankrotirali človeške ustvarjalce, bodo bankrotirali sami sebe.

Joseph Saveri in Matthew Butterick, odvetnika tožnikov

Mona Awad in Paul Tremblay pa, nasprotno, verjameta, da se je ChatGPT uril tudi z nezakonitim "absorbiranjem" njunih knjig, ki so sicer avtorsko zaščitene. Program je namreč ponudil "zelo natančne obnove" zgoraj omenjenih romanov, preberemo v tožbi, ki odgovore ChatGPT-ja tudi prilaga kot dokazno gradivo.

Sivo območje (ne)zakonitega
To je prva tožba, ki v povezavi s ChatGPT-jem načenja vprašanje avtorskih pravic, opozarja Andres Guadamuz, pravni strokovnjak za intelektualne pravice z Univerze v Sussexu. Razplet tožbe bo pomagal zakoličiti "negotove meje zakonitosti", ko gre za ustvarjanje vsebin v polju umetne inteligence.

Knjige so idealno orodje za "urjenje" velikih jezikovnih modelov, saj v knjigah najdemo "kakovostno, uredniško pregledano prozo daljšega formata", sta izpostavila odvetnika Joseph Saveri in Matthew Butterick, ki zastopata tožnika. "Knjige so zlati standard za hranjenje idej človeške vrste."

Paul Tremblay je avtor romana The Cabin at the End of the World, ki ga je M. Night Shyamalan letos adaptiral v psihološko srhljivko Trkanje v noči. Foto: AP
Paul Tremblay je avtor romana The Cabin at the End of the World, ki ga je M. Night Shyamalan letos adaptiral v psihološko srhljivko Trkanje v noči. Foto: AP
Sorodna novica "Z aktom o umetni inteligenci Evropska unija orje ledino, a odprtih vprašanj je ogromno"

OpenAI se vede, kot da "zakoni zanje ne veljajo"
Tožba argumentira, da so se pri OpenAI "nepošteno" okoristili z "ukradenim pisanjem in idejami"; tožnika zato zahtevata finančno nadomestilo v imenu vseh v Ameriki živečih avtorjev, iz katerih knjig je domnevno črpal ChatGPT. Čeprav imajo pisatelji z avtorsko zaščitenimi knjigami "močno zakonsko zaščito", se "podjetja, kakršno je OpenAI, vedejo, kot da ti zakoni zanje ne veljajo".

Vseeno pa bo najbrž težko dokazati, da so bili avtorji finančno oškodovani – pa čeprav bi se izkazalo, da se je ChatGPT resnično izpopolnjeval s pomočjo avtorsko zaščitenega gradiva, je opozoril Guadamuz. ChatGPT morda deluje "popolnoma enako", kot če knjig ne bi absorbiral – naslanja se namreč na ogromno zakladnico informacij, tudi npr. na spletne pogovore ljudi, ki so te knjige prebrali in o njih pišejo na spletu.

Pri OpenAI so vse manj transparentni glede tega, s kakšnim gradivom urijo svoje programe, argumentirata Saveri in Butterick. Po dosegljivih podatkih, ki razkrivajo, da so zgodnje različice ChatGPT-ja črpale s seznama 294 tisoč naslovov knjig, sklepata, da se je podjetje naslonilo na "knjižnice v senci", kot sta Library Genesis (LibGen) in Z-Library, kjer je mogoče knjige dobiti v obliki torrentov.

Razsodba v tem primeru bo verjetno odvisna od tega, ali bo sodišče presodilo, da je tovrstna uporaba zaščitenega gradiva upravičena ali pa samo neodobreno kopiranje, povzema Lilian Edwards, profesorica prava na Univerzi v Newcastlu. Pri tem je treba vedeti, da ima ameriška zakonodaja specifično definicijo "poštene rabe" in da enake tožbe v drugih državah, denimo v Veliki Britaniji, sploh ne bi mogli vložiti.

Trenutna regulacija v polju UI je
Trenutna regulacija v polju UI je "fragmentirana, nekonsistentna in v zaostanku za tehnološkim razvojem", kot se je izrazil Richard Combes, strokovnjak za licenčne pravice. Foto: Reuters
Sorodna novica Eden od botrov umetne inteligence svari pred možnostjo, da stroji prevzamejo nadzor nad družbo

Podpora založniške industrije
Založniška industrija se že od zagona ChatGPT-ja novembra lani ukvarja z vprašanjem, kako pisatelje zaščititi pred morebitno nevarnostjo tehnologije z umetno inteligenco. Združenje pisateljev (SoA) je prejšnji mesec objavilo "seznam praktičnih korakov", ki naj bi avtorjem pomagali "zavarovati" njihova dela. Direktorica SoA-ja Nicola Solomon je za revijo Bookseller komentirala, da je "zelo zadovoljna" s tožbo proti podjetju OpenAI, češ da jo ta problematika skrbi že dalj časa.

"Ironija" v srcu UI
Saveri in Butterick sta prepričana, da bo UI dolgoročno "šel po istih korakih kot pred njo digitalna glasba in televizija in filmi" – da bo torej morala upoštevati avtorsko pravo. "Temeljili bodo na licenčnih podatkih, viri pa bodo navedeni." Ob tem sta pripomnila tudi, da se jima zdi "ironično", da se "tako imenovana orodja z umetno inteligenco zanašajo na podatke, ki so jih ustvarili ljudje". "Njihovi sistemi so v celoti odvisni od človeške ustvarjalnosti. Če bodo bankrotirali človeške ustvarjalce, bodo bankrotirali sami sebe."