Belgijska letalska družba Brussels Airlines je objavila, da ne bo podaljšala najema ruskih letal SSJ 100, ki jih je najela pri irski družbi CityJet. Foto: Pixabay
Belgijska letalska družba Brussels Airlines je objavila, da ne bo podaljšala najema ruskih letal SSJ 100, ki jih je najela pri irski družbi CityJet. Foto: Pixabay
Zaradi slabega finančnega stanja se je Adria znašla pod drobnogledom javne agencije za civilno letalstvo in ji je menda celo grozila izguba licence za letenje in prizemljitev letal. Družba 4K Invest je nato Adrio Airways dokapitalizirala s štirimi milijoni evrov. Za prvo četrtletje prihodnjega leta je načrtovana dodatna dokapitalizacija v višini najmanj 10 milijonov evrov. Foto: BoBo

“V veliko zadovoljstvo nam je sodelovanje z družbo JSC "Suhoj, družbo za civilna letala”. Ta bo v celoti podpirala razvojno strategijo Adrie Airways. V zadnjih dveh letih smo analizirali tip letala SSJ100 in sklenili, da vse tehnične in operativne značilnosti tega letala odlično ustrezajo našim strateškim ciljem.»

Holger Kowarsch, direktor Adrie Airways o najemu ruskih letal SSJ 100.

Zavedamo se, da mora biti podpora za SSJ 100 pri vstopu na evropski trg organizirana temeljito in profesionalno. Skupaj z Adrio Airways bomo na ljubljanskem letališču ustvarili skupno vzdrževalno in servisno organizacijo za letala SSJ 100. Ta servisna platforma bo zagotovila operativno zanesljivost zrakoplovov SSJ 100 v Evropi.

Predsednik uprave JSC "Suhoj, družba za civilna letala” Aleksander Rubcov.

V prihodnjem letu bo svojo floto okrepil z ruskimi letali SSJ 100, ki pa veljajo za precej nezanesljiva oz. imajo številne tehnične težave.

Evropski statistični urad Eurostat je v svojem poročilu nedavno ugotavljal, da se je lani število letalskih potnikov v Evropski uniji najbolj povečalo v Sloveniji oz. na brniškem letališču, saj mariborsko in portoroško letališče bolj kot ne samevata. Toda če se na eni strani povečuje število letalskih potnikov, je bilo leto 2018, še posebej druga polovica leta, za slovenskega letalskega prevoznika Adrio Airways (Adria) precej klavrno. Poznavalci razmer v civilnem letalstvu, kot tudi nekateri slovenski mediji, so v zadnjih mesecih napovedovali, da bo izguba Adrie menda celo rekordna v zadnjih petdesetih letih.

Adria sicer bolj ali manj uspešno skuša širiti svojo mrežo poletov. Na začetku prejšnjega meseca je, denimo, nenadno ukinila polete v Bukarešto, Kijev in Varšavo, ki jih nekaj tednov prej oglaševala ob objavi zimskega voznega reda. Bolj kot ukinjanje linij, za katere so bile karte že v prodaji, pa so Adrijine potnike, kot se je lahko zasledilo v medijih in še bolj na družbenih omrežjih, razjezile neprestane zamude in celo odpovedi poletov.

To je Adria reševala z vmesnimi postanki sicer neposrednih linij. Tako so se letala v slogu avtobusov ali vlakov ustavljala na različnih postajah. Tako so bili združeni poleti v Pariz oziroma Bruselj in Amsterdam, München in Prago, pogosti naj bi bili vmesni postanki v Podgorici pri poletih iz Prištine v Ljubljano. Potnikom pa se je zgodilo, da je prišlo do odpovedi poleta iz Skopja in so morali leteti v Varšavo in od tam v Slovenijo. Kar je predviden čas potovanja podaljšalo za več ur.
"Drži, da je Adria Airways v primerjavi z lanskim letom letos opravila več poletov z zamudo in jih več tudi odpovedala. Drži tudi, da je nekaj razlogov za to na strani Adrie Airways, vendar v večini še vedno ležijo zunaj sfere prevoznika. Prav tako je več nepravilno izvedenih poletov posledica občutno povečanega števila poletov nasploh. Še en razlog je pomanjkanje posadk. Tako kot večina prevoznikov na svetu je Adria Airways letos občutno povečala število letal in mrežo letenja ter tako število poletov, neskladno s to rastjo pa je raslo število operativnih članov posadk. Vsaka nepredvidena odsotnost člana posadke zaradi bolniškega dopusta ali slabega počutja je torej poleg nepredvidenih vremenskih razmer ali tehničnih razlogov posegla v izvedbo letalske operacije. Da bi se izognili odpovedim, smo se večkrat odločili za združitev poletov. Kljub razumljivemu nezadovoljstvu potnikov menimo, da je združitev poleta za vse deležnike boljša izbira od odpovedi," se je na nejevoljo potnikov Adria sredi oktobra odzvala na svoji spletni strani.

Ob tem, ko Adria kot največji razlog za nepravilnosti v izvedbi svojih letalskih operacij navaja stanje evropskega zračnega prometa, ki se "spoprijema z občutno prenasičenostjo zračnega prostora in letališke infrastrukture", pa je dodatne dvome o reševanju težav vzbudila njena nova poslovna poteza.

15 ruskih letal, ki jih drugi nočejo
Konec letošnjega novembra sta Adria in ruski proizvajalec letal Suhoj podpisala pismo o nameri za dolgoročni najem 15 Suhojevih letal superjet 100 (SSJ 100), ki naj bi jih Adrii dobavili v začetku prihodnjega leta. Adria in Suhoj pa sta tudi podpisala memorandum o soglasju o ustanovitvi organizacije za vzdrževanje in servis letal SSJ 100 na brniškem letališču. Adria naj bi tako postala eden večjih uporabnikov ruskih letal SSJ 100 zunaj Rusije. Toda za omenjena letala velja, da se jih letalske družbe, ki so jih nabavile oz. najele, skušajo čim prej rešiti, saj so imela z njimi številne tehnične težave, ki so bile vzrok za odpovedi poletov.

Britanska spletna stran, posvečena civilnemu letalstvu aviationanalyst.co.uk, je po objavi Adrijine namere objavila članek z naslovom Evropska letalska družba dela veliko rusko napako, v katerem opisuje težave, s katerimi se je letos spoprijemala Adria. Hkrati pa poudarja, da bo nevšečnosti in težav z novimi ruskimi letali lahko še bistveno več. Ruska potniška letala SSJ 100 so v množičnejši uporabi zgolj v državah nekdanje Sovjetske zveze. V Evropi jih uporablja le belgijska letalska družba BrusselsAirlines, ki jih je lizinško najela pri irski družbi CityJet. Toda pogodba se jim bo iztekla marca prihodnje leto in je ne nameravajo obnoviti. Kot je navedel aviationanalyst.co.uk, naj bi belgijski letalski prevoznik, ki je sicer del skupine Lufthanse, letos zaradi tehničnih težav z letali SSJ 100 odpovedal kar 90 poletov, in to manj kot v mesecu dni.

Otroške bolezni ruskega letala
"Tako kot vsi mlajši modeli letal, SSJ trpi zaradi 'otroških bolezni' ," je pojasnila družba Brussels Airlines na ruski letalski spletni strani ATO.ru. Kot so še navedli, je dejstvo, da celo manjše tehnične napake potrebujejo več časa za odpravo kot pri uveljavljenih modelih letal, saj izkušnje z novimi ruskimi letali niso tako obsežne kot pri uveljavljenih tipih letal. Posledica pa so daljši postopki pri vzdrževanju. Belgijski letalski prevoznik pa je sicer poudaril, da letalo SSJ100 ponuja veliko udobja in da redno dobivajo pozitivne povratne informacije potnikov o tem.

Podobne izkušnje kot Brussels Airlines ima tudi mehiški nizkocenovnik Interjet, ki je prav tako napovedal, da se bo odpovedal nadaljnji uporabi letal SSJ 100. Adria bo tako prihodnje leto najverjetneje postala največji uporabnik letal SSJ 100 razen Rusije in držav na območju nekdanje Sovjetske zveze. Toda ali bodo številne "otroške bolezni" letal SSJ 100 povzročile še dodatne težave slovenskemu letalskemu prevozniku?

Presenečeni piloti
"V Sindikatu prometnih pilotov Slovenije smo bili presenečeni ob novici, da je vodstvo Adrie Airways podpisalo namero o najemu 15 letal SSJ 100. Kot sindikat, ki zagovarja pravice in pogoje dela pilotov v Adrii Airways, nimamo nikakršnega vpliva na poslovne odločitve vodstva in lastnikov Adrie Airways glede nadaljnjih razvojnih korakov v podjetju. Kljub temu nam ni vseeno za nadaljnjo usodo podjetja, zato smo vodstvu podjetja poslali določena vprašanja in prosili za sestanek," so za MMC povedali v Sindikatu prometnih pilotov (SPPS).

"O možni vpeljavi letala SSJ 100 v floto Adrie Airways se je govorilo že lani in takrat smo se tudi nekoliko bolj poglobili v sam tip letala (zmogljivosti, tehnični izzivi ...). Veseli nas, da so odzivi potnikov, ki so leteli s tem tipom letala, izredno pozitivni. Motijo pa nas določene tehnične pomanjkljivosti, ki jih ima omenjeni tip letala. Na tem mestu bi radi opozorili o posameznih tolmačenjih, ki jih lahko zaznamo v javnosti. Varnost letala oz. varnost operacij z omenjenim letalom ni bila nikoli vprašljiva, posamezni tehnični problemi pa so vodili do zamud oz. odpovedi poletov. Po informacijah, ki smo jih pridobili sami, na samo operacijo vpliva tudi podpora servisno-vzdrževalnih služb, ki je predstavljala največji problem operaterju Cityjet. Upamo, da če bi v Ljubljani sočasno z vpeljavo letala SSJ 100 v floto Adrie Airways hkrati postavili glavni vzdrževalno-servisni center tega tipa letala v Evropi, bi lahko pričakovali nekaj manj tehničnih izzivov oz. bi le te lahko neprimerno lažje reševali," še pojasnujejo v SPPS-u.

“V veliko zadovoljstvo nam je sodelovanje z družbo JSC "Suhoj, družbo za civilna letala”. Ta bo v celoti podpirala razvojno strategijo Adrie Airways. V zadnjih dveh letih smo analizirali tip letala SSJ100 in sklenili, da vse tehnične in operativne značilnosti tega letala odlično ustrezajo našim strateškim ciljem.»

Holger Kowarsch, direktor Adrie Airways o najemu ruskih letal SSJ 100.

Zavedamo se, da mora biti podpora za SSJ 100 pri vstopu na evropski trg organizirana temeljito in profesionalno. Skupaj z Adrio Airways bomo na ljubljanskem letališču ustvarili skupno vzdrževalno in servisno organizacijo za letala SSJ 100. Ta servisna platforma bo zagotovila operativno zanesljivost zrakoplovov SSJ 100 v Evropi.

Predsednik uprave JSC "Suhoj, družba za civilna letala” Aleksander Rubcov.